چین اولین موتور آمونیاکی دنیا را برای خودروها رونمایی کرد؛ ۹۰ درصد آلایندگی کمتر

چین اولین موتور آمونیاکی دنیا را برای خودروها رونمایی کرد؛ ۹۰ درصد آلایندگی کمتر

  • یک گروه خودروسازی در چین موفق شده است اولین موتور آمونیاکی صنعت خودرو را با ۹۰ درصد آلایندگی کمتر نسبت‌به موتورهای معمولی بسازد.

گروه خودروسازی گاک (GAC) در چین اولین موتور آمونیاکی دنیا را برای خودروهای مسافری تولید کرده است که جایگزینی پاک برای موتورهای فعلی محسوب می‌شود. آمونیاک به‌عنوان سوخت پاک برای کشتی‌ها، هواپیماها، کامیون‌ها و قطارها پیشنهاد شده اما گاک معتقد است که این ماده در صنعت خودرو نیز نقش خواهد داشت.

گاک برای بررسی فرضیه‌ی استفاده از آمونیاک در خودروها موتور احتراقی آزمایشی تولید کرد. این موتور می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا حدودا ۹۰ درصد کاهش دهد.

آمونیاک (NH3) در برخی مواقع، هیدروژن را بهتر از هیدروژن حمل می‌کند. آمونیاک در دمای محیط مایع است و به‌همین دلیل کار با آن ساده‌تر است. مایع‌بودن باعث می‌شود که به فشرده‌سازی ازطریق انرژی یا تجهیزات میعان برودتی نیاز نباشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمونیاک را می‌توان بدون آلوده کردن محیط زیست تولید کرد؛ اما امروزه بخش اعظم آمونیاک در فرآیندهایی که محیط زیست را آلوده می‌کنند ساخته می‌شود.

آمونیاک

آمونیاک بسیار مشتعل است و برای انسان‌ها و تعداد زیادی از حیوانات «ماده‌ای بسیار خطرناک» محسوب می‌شود. بدین ترتیب آمونیاک با وجود تمامی مزایایش، یک‌سری معایب نیز دارد. بنزین و گازوئیل نیز معایب زیادی دارند.

در بسیاری از پروژه‌های خودروی آمونیاکی، شرکت‌ها در تلاش‌اند آمونیاک را بشکنند و مجددا به هیدروژن تبدیل کنند، یک اتم نیتروژن در هوا آزاد کنند و با بهره‌گیری از پیل سوختی انرژی الکتریکی ارائه دهند؛ با این‌حال بقیه‌ی شرکت‌ها از آمونیاک در موتورهای احتراقی اصلاح‌شده استفاده می‌کنند. گاک نیز رویکردی مشابه در پیش گرفته است.

گاک می‌گوید موتور دو لیتری جدیدش می‌تواند به شیوه‌ی ایمن و مؤثر، آمونیاک مایع را بسوزاند. گاک مدعی حداکثر توان خروجی ۱۲۰ کیلووات (۱۶۱ اسب‌بخار) و کاهش ۹۰ درصدی انتشار کربن درمقایسه‌با سوخت‌های معمولی است.

پژوهشگران مؤسسه‌ی تحقیقات انرژی در کره‌ی جنوبی حدودا یک دهه قبل خودرویی تحت عنوان AmVeh تولید کردند که از ۷۰ درصد آمونیاک و ۳۰ درصد بنزین استفاده می‌کرد. آن خودرو میزان انتشار کربن را ۷۰ درصد کاهش می‌داد.

با در نظر گرفتن این‌که موتور گاک مقداری کربن دی‌اکسید نیز تولید می‌کند، احتمالا در آن از منابع سوختی دیگری نیز استفاده می‌شود. استفاده از منبعی دیگر اقدامی منطقی است، چون سرعت انتشار کم شعله‌های آمونیاک باعث می‌شود موتور در دور بالا دچار مشکل شود.

گاک برای عرضه‌ی خودروهای مجهزبه موتور آمونیاکی با یک‌سری چالش دیگر نیز دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها فقدان زیرساخت سوخت‌رسانی است.

  • برای دیدن مقالات بیشتر می توانید اینجا کلیک کنید .
  • برای دریافت آخرین اخبار تکنولوژی میتوانید میتوانید کانال ما را در تلگرام دنبال کنید .
  • مطالب های بیشتر در حوضه فناوری و تکنولوژی

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه مطالب :

https://thezoom.ir/?p=1821

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.