بستههای پستی برای رسیدن به مقصد باید از مراحل مختلفی عبور کنند. ابتدا باید از نقاط مبادلهی اصلی هر شهر عبور کنند و به نزدیکی مقصد برسند. سپس، به نشانی مقصد تحویل داده میشوند. این مراحل برای هر مرسوله ممکن است چندین بار تکرار شوند، که این باعث تأخیر در رسیدن بسته به مقصد میشود.
با افزایش استفاده از خرید آنلاین و ایجاد کسب و کارهای محلی و آنلاین، حجم مبادلات ارسالی از طریق پست در سالهای اخیر چندین برابر شده است. با اینکه پست از موارد اصلی برای ارسال کالاها – بهویژه در مناطق روستایی – استفاده میشود، اما این فرآیند زمانبر است. برای پیگیری بستههای پستی، شرکت پست سیستمی را ارائه داده است که به کمک آن میتوان وضعیت بسته را رصد کرد. با وارد کردن اطلاعاتی مانند کد رهگیری، میتوان به اطلاعات فعلی بسته دست یافت، از جمله موقعیت فعلی، تاریخ و ساعت ورود و خروج از نقاط مبادلات پستی، و مشخصات نامهرسان.
این سامانه به شما امکان میدهد که به راحتی جزئیات بیشتری از بستههای خود را مشاهده کنید، از جمله نوع مرسوله، وزن و هزینهی پستی.
پیگیری مرسولات پستی با استفاده از کد رهگیری پستی
این روش برای پیگیری مرسولات عادی و غیرسازمانی کاربرد دارد. زمانی که فرستنده، چه شخص چه فروشگاه، بستهای را تحویل پست میدهد، مشخصات گیرنده، ازجمله شمارهی موبایل شما را نیز به پست اعلام میکند و شرکت پست شمارهی مرسوله را به شمارهی موبایل شما پیامک و وضعیت لحظهای مرسوله را اطلاعرسانی میکند. اگر هیچ پیامکی از سمت پست برای اطلاع از وضعیت لحظهای مرسوله دریافت نکردهاید یا اگر میخواهید جزئیات بیشتری از وضعیت مرسوله مشاهده کنید، میتوانید با در دست داشتن کد رهگیری یا همان شمارهی مرسوله از سوی فرستنده، مراحل زیر را دنبال کنید:
- به وبسایت tracking.post.ir مراجعه کنید.
- در کادر مشخصشده، شمارهی مرسوله یا کد رهگیری را وارد و گزینهی جستوجو را انتخاب کنید.
- در این صفحه، میتوانید موقعیت کنونی و وضعیت ارسال شما و زمان اعلام وضعیت را مشاهده نمایید. همچنین، اگر بسته به گیرنده تحویل داده شده باشد، میتوانید نام و تصویر او را با کلیک روی “مشاهده اطلاعات گیرنده” مشاهده نمایید.
در برخی حالات، خود فروشنده پس از ارسال سفارش از طریق پست، یک پیامک حاوی یک کد پیگیری به شما ارسال میکند. با استفاده از این کد، شما میتوانید وضعیت مرسولهی خود را از طریق سیستم رهگیری پست مشاهده کنید. در صورتی که پیامک دریافت نکردید، این کد رهگیری در پنل کاربری و بخش سفارشات فروشگاه آنلاین در دسترس قرار دارد.